Vitaminer

Vitaminer och mineraler

Här tar jag upp de vanligaste dessa vitaminer och mineraler ,de finns även i andra födoämnen än de jag skrivit om här, jag har inte tagit med mat där dessa är tillsatta efteråt eller födoämnen med extremt mycket kolhydrater eller Omega-6.

Järnjärn

Järn bidrar till att transportera syre från lungorna ut till musklerna

Finns i lever, blodmat , berikade , sesamfrö, pumpafrö, solrosfrö, nötter, nässlor, gröna grönsaker. strömming ,persilja ,

magmesium

 Magnesium

Finns i gröna grönsaker, spenat, grönkål,

.

kalcium

Kalcium

Finns i Nypon, nässlor, sesamfrö, grönkål, spenat, bönor, nötter och frön, mjölk, mjölkprodukter, ost, fetaost, bakpulver, örtsalt .

 

nyponKalium

Finns i De flesta livsmedel, Nypon, nötter och frön, kålväxter, kelp, kakao, te . Även i frukt och bär, övriga grönsaker.

.

Folsyra vitamin B9

Bra för  Produktion av proteiner. Normal celldelning samt cellernas ämnesomsättning. Nybildande av röda och vita blodkroppar. Bra för produktionen av mjölk hos gravida kvinnor. Bra för hud och matsmältning. Minska risken för olika typer av cancer

 Vitamin B9 är ett vattenlösligt vitamin, Det finns i lever, linser, böngroddar, mörkgröna grönsaker som spenat och broccoli med flera. Även i nässlor och nötter. Mindre mängd i frukt och bär .

Vitamin B12

Bra för Produktion av röda blodkroppar, hjärtat, celldelningen, cellernas ämnesomsättning, tillverkning av DNA, bra för håret och nervsystemets funktion. Produktionen av olika signalämnen och Nervsystemet.

Vitamin B12 (Kobobalin) är ett vattenlösligt vitamin. Det finns främst i animaliska livsmedel som lever, fisk och skaldjur, kött, ägg: Även i alger som Chlorella och Spirulina. Mindre mängd i mjölkprodukter.

Vitamin C

Bra för Immunförsvaret. Motverkar förkylning och infektioner. Antiinflammatorisk. Bindvävens ämnesomsättning, ingår i kollagen i bindväven som behövs för hud, tänder, skelett och blodkärl.

C-vitamin är bra för fettförbränningen då c-vitamin behövs för att lever och njurar kan producera en tillräcklig mängd av aminosyran karnitin som behövs för att ombilda kroppsfett till energi. C-vitamin tros även kunna motverkar bildandet av gallstenar.

C-vitamin fungerar som en antioxidant.

Underlättar för kroppen att ta upp flera näringsämnen som järn, zink, koppar, kalcium och Vitamin B9 – folsyra. Oxidationsskyddande för fettlösliga vitaminer och andra fettämnen. Motverkar träningsvärk vid fysisk träning.

​ C-vitamin är ett vattenlösligt vitamin. Det finns i nypon, frukt och bär, paprika, jordgubbar, apelsin, nässlor, alla kålväxter, spenat, guava, chilipeppar och övriga grönsaker.

 En halv paprika / dag täcker dagsbehovet . Ett annat namn för C-vitamin är askorbinsyra.

Vitamin D

Vitamin D3 som det kallas är ett mycket viktigt vitamin som egentligen är ett hormon, som påverkar nästan hela kroppen, från infektionsförsvar till benstomme och muskler. D-vitaminbrist ger olika symptom ett exempel är engelska sjukan som är symptom på stor brist av D-vitamin .Men även depression, muskelsvaghet (darrningar), infektionskänslighet är vanliga symptom vid måttlig D-vitamin brist.

VitaminD finns i bland annat fläskkött men den tas till största delen upp genom att huden bestrålas med sol, i norden från april-maj. Tillskott kan behövas främst för de som äter enligt tallriks modellen eller om man inte gillar att vistas i solen på sommaren. Det är ett fettlösligt vitamin som kroppen ej kan tillgodogöra sig på en fettsnål kost .Vitamin K  hjälper också till i upptaget av vitamin D.

​Jätte bra föreläsning om vitamin D3 i videon nedan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: