Så fungerar ketogen kost

Lågkolhydratkost handlar i stort om blodsocker kontroll. Men varför ska en som är fullt frisk ha kontroll på sitt blodsocker? Alla mår bättre av att ha en jämn blodsocker kurva under dagen, bäst mår man om den är helt plan. De uppenbara effekterna märks efter en viss anpassningsperiod, då du får bättre humör, jämnare energi under dagen, normaliserad vikt, bättre uthållighet, många får bättre syn, grått hår som hos vissa återfår sin färg, inga hål i tänder, bättre blodvärden, acne försvinner, mage och tarm  problem som blivit bra (IBS), reumatiska sjukdomar som Psoriasisartrit och Bechterews sjukdom kan mildras eller rent av bli symptomfria. Här verkar graden av kolhydrater, spannmål samt balans mellan fettsyrorna omega 3 och 6 spela en stor roll. Detta var bara några exempel, fler finns.

När du  äter en kost som är låg på kolhydrater så ställer kroppen efter en tid om sig från att i huvudsak drivits på glukos som finns lagrat i muskler och lever, till att drivas på i huvudsak ketonkroppar, man pratar här om att vara i ketos. Ketos är ett för människan normalt tillstånd, det  innebär att kroppen drivs till större delen av fettförbränning. Hjärna och muskler drivs då på fett, via ketonkroppar. Ketoner är energimolekyler i blodet (precis som blodsocker). De tillverkas i levern utav fett och blir bränsle. Därför är det viktigt att äta lite mer fett och mindre kolhydrater om man vill kunna komma i ketostillstånd. Det är ej ett turbo bränsle som glukos men ett mycket bättre och naturligare bränsle än de nya supersnabba sockerarterna som vuxit fram de senaste århundradet. Detta är ett bränsle som i princip räcker tills kroppsfettet är slut och det lär inte hända .Vid låg till medel intensiv idrott vittnas det om en otrolig uthållighet till skillnad från de som drivs av kolhydrater.Vid väldigt explosiva idrotter kan det kanske behövas några fler gram  kolhydrater av bra kvalitet dessa bör då intagas ca 4 timmar innan träning, vi andra ska alltid endast äta eventuella kolhydrater efter träning aldrig innan för bästa träningsresultat. Att gå in i väggen samt drabbas av mjölksyra är kända fenomen som kan drabba idrottare, i ketos är det mycket längre till väggen. Givetvis kan man få mjölksyra även på ketogen kost men det upplevs ej alls lika starkt. För att få igång ketonproduktionen behöver mängden av hormonet insulin i blodet vara låg. Ju lägre insulin, desto högre ketonproduktion. Och när man har en stabil och hög nivå av ketoner i blodet så är det ett bevis på att insulinet är mycket lågt och att du får maximal effekt av din lågkolhydratkost. Detta kallas optimal ketos. För att uppnå optimal ketos behöver man vara väldigt strikt i sin kost och verkligen minimera sitt intag av kolhydrater till nära noll och öka på rejält med fetter, det kan bland annat vara till fördel om man till exempel vill gå ner i vikt eller deffar vid träning, men till vardags tycker jag inte man behöver sträva för att ligga i optimal ketos . Man mår dock väldigt bra när man går in i optimal ketos det känns direkt.

Typ 1-diabetes och optimal ketos

OBS!! Viktigt att tillägga  detta citat av Andreas Eenfeldt Läkare : Om du har typ 1-diabetes bör du inte använda rådet ovan om uttalad ketos, det kan vara riskabelt. Du behöver noga se till att du har normala blodsockernivåer om du alls har ketoner i blodet. I så fall är det vanlig ketos, precis som hos friska som äter strikt LCHF. Höga blodsockernivåer samtidigt som höga ketonnivåer innebär däremot att du har sjuklig brist på insulin, något som icke-diabetiker inte riskerar. Det kan leda till ketoacidos, vilket är potentiellt livsfarligt. Du behöver då injicera mer insulin och vid minsta osäkerhet kontakta sjukvården. Att jaga höga ketonnivåer för viktkontroll är inte värt risken vid typ 1-diabetes. 

Annonser

Ett svar to “Så fungerar ketogen kost”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Uppdaterat om ketos « Sund Frisk och Stark - 17 februari, 2013

    […] Så fungerar ketogen kost […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: