Omega-3 och omega-6

Jag tror på en balans mellan fleromättade och mättade fetter men då jag är känslig för omega -6 så kan ej dessa fleromättade fetter överätas men lite hemmagjord majonnäs verkar dock ej påverka min rörelseapparat negativt.

Bakgrund
Det är mycket viktigt att man äter fett av bra kvalitet. Ny forskning anser att bra kvalitet i princip är tvärtemot vad gängse uppfattning är. Mättat animaliskt fett är att föredra i omega-6 sammanhang, framför enkel- och fleromättat vegetabiliskt fett. Naturligt animaliskt mättat fett är neutralt för kroppen i alla andra tidigare påstådda negativa sammanhang .Vi är själva animaliska och består av mättat fett,våra ursprungliga bytes djur bestod av mättat fett, därför är animaliskt fett mest naturligt  att äta framför industri framställda oljor. Jag eftersträvar naturlighet i den mån det går. Allt annat känns som främmande för kroppen som svarar med sjukdom, inflammationer och värk.

Fetter vi måste äta
Det finns så kallade essentiella fettsyror, fettsyror som vi måste ha för att må bra och som vi måste få genom kosten. Här följer lite tankar om omega-6- och omega-3-fetter. De har helt olika uppgifter och är båda viktiga. Omega-3 är antiinflammatoriskt och håller blodet tunt och lättflytande. Omega-6 är inflammatoriskt och gör blodet mer trögflytande dvs blodet koagulerar (levrar sig) vid skada. För mycket omega-3 gör att vi förblöder, för mycket omega-6 gör att blodet blir trögflytande i blodbanorna med olika åkommor som följd. Vi strävar efter en bra balans mellan dessa båda fettsyror. En kärnfråga i kost debatten är att äta rätt fett som leder till hälsa. Omega-6-rikt fett kan därför aldrig bli ett bra ”LCHF-fett”.Det lilla vi verkligen behöver får vi i oss hur vi än försöker avstå. 

Kolvätekedjorna i omega-3 och omega-6 skiljer sig genom var första dubbelbindningen sitter. Mättat fett har inga dubbelbindningar och är därför stabilare (hårdare)

Omega-3 och omega-6 skiljer sig genom var första dubbelbindningen sitter i kolvätekedjan. Mättat fett har inga dubbelbindningar och är därför stabilare (hårdare)

Enkel- och fleromättade oljor dvs vegetabiliska oljor, innehåller alldeles för mycket omega-6 för att vi skall kunna få en bra balans mot det mer svårtillgängliga omega-3. Kokosoljan är ett undantag, den innehåller stora mängder mättat fett, den är därför fastare i konsistensen. Olivolja är den olja som näst kokosoljan har den för oss människor mest lämpliga fettsammansättningen så länge den inte upphettas (då förändras fettsammansättningen). Animaliskt omega-3 finner vi främst i viltfångad fisk och i djur som levt på för arten bra  naturlig mat. Fisk som levt i fångenskap och fått fel mat har inte den omega-3-mängd vi strävar efter.

Odlad lax ser god och frestande ut, men när det gäller omega-3-halten blir man lurad.

Odlad lax ser god och frestande ut, men när det gäller omega-3-halten blir man lurad.

Fetter vi inte skall äta för mycket av
Det är det inflammatoriska omega-6-fettet jag vill minska. Proportionerna är vid ”vanlig kost” mångdubbla av omega-6 som driver inflammationer i kroppen. Det räcker inte att öka omega-3 (med piller och fisk), man måste även aktivt jaga och minska omega-6. I praktiken innebär det att så långt det är möjligt avstå från de vegetabiliska oljorna. Jag äter ibland någon matsked hemgjord majonnäs på rapsolja och verkar inte bli påverkad medan andra blir det så känsligheten är induviduell. Den största boven är margariner, spannmål och andra sämre oljor som solros, matolja, och majsolja. Alla tål vi detta lite olika men alla mår bättre av att rätta till denna obalans, är du lite stel i leder eller har lite ont i ryggslutet  kan det bero på små inflammationer som hålls vid liv av felaktigt sammansatt kost (tallrtiksmodellen).

Hälsovinster
Många av mina hälsovinster är kopplade till bättre/friskare rörelesapparat. Jag kan så klart inte bevisa att det beror på mitt radikalt förändrade fettintag, men jag kan ju ändå ana att det är så eftersom jag hela tiden läser det andra (förståsigpåare) skriver om vilka fetter vi skall äta och varför. Det fungerar helt enkelt i praktiken att göra som de säger och då fortsätter jag med det.

Inspiration till detta samt saxad kunskap till denna sida är hämtat från Margareta Lundströms blogg .Tack / Fredrik

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: