Min syn på hälsa

”Att bygga en bra hälsa” görs enligt mig i 2 steg.

Steg 1. Näringstät kost enligt nedan med få avsteg.

Steg 2. När man börjar må bättre,  börja träna.

Jag lever efter LCHF . Viktigt att tänka på att detta egentligen inte i första hand är en bantningsmetod, även om man effektivt kan använda den så. Om så är fallet får man praktisera kosthållningen lite annorlunda, tips om detta finns här.  Det jag skriver om är mer en metod för optimal hälsa. Detta är enligt min mening en livsstil för livslång hälsa.

LCHF står enligt min modell för Low Carb Healthy Fat. Detta med betoning på ”Healthy”.

Min syn på hälsa är att det är något man kan äta sig till , och det gör man bäst med näringstät mat och små mängder kolhydrater.

LCHF är extremt närings tät mat. Näringstät mat innehåller mycket energi och näring i förhållande till den mängd du får i dig. Ris, pasta, spannmål och potatis är tom utfyllnad på tallriken detta i form av stärkelse för att mätta bra. Ger dessutom ett minimum av näring i förhållande till volym. Stärkelse höjer blodsockret mer än som är rimligt för en långsiktig hälsa. Den delen av tallriken fyller jag med mat som är näringstät.

Jag brukar säga lite skämtsamt att stärkelse är bra när man ska stryka kläder men ej i en människokropp.

Vad är näringstäta livsmedel ?

Ägg, feta fiskar såsom lax, makrill, sill, tonfisk samt kött, lever, (ev korvar utan gluten med så hög kötthalt som möjligt ), nötter och frön. Smör, grädde, keso, yoghurt, ost. Gröna salladsblad . Grönkål, kruskål /savoykål och bok choy är allra bäst men spenat, brysselkål, senapskål, vitkål och romansallad ligger också mycket högt i näringsinnehåll. Broccoli, blomkål, grön paprika, selleri rättika , kronärtskocka och avocado är också näringsrika.

Bönor och linser ( är mindre näringsrika än de grönsaker som nämnts här ovanför, men kan å andra sidan hållas hemma i konserver).

Kallpressade oljor som rapsolja, olivolja och maccadamiaolja

När det gäller söta saker . Frukt ger väldigt lite näring, men bär kan funka fint speciellt blåbär och hallon i små mängder, särskilt färska.

Var försiktig med baljväxer, även om dom är väldigt näringstäta så har de flesta uppemot 40% kolhydrater och en del bönor innehåller höga halter Omega-6. Jordnötter är exempelvis rena omega-6 bomben. 

Välj produkter med så lite tillsatser som möjligt, inga lättprodukter då det fett som finns kvar kan vara vad som helst, samt att light- produkter nästan alltid har tillsatt socker eller modifierad stärkelse som också är socker. Och en väldans massa E-nummer. Lär dig tyda innehållsförtekningar.

Naturligt fett ska finnas till varje måltid som energi och då som sagt i naturlig form. Jag har alltid en rejäl klick hemgjord smörsås, kryddsmör eller smaksatt hemgjord majonäs till min mat, detta för att ballansera energin jag förlorar vid reducering av kolhydraterna samt som smakbärare. Min kropp fungerar mycket bättre med fetter som energi istället för kolhydrater.

Om Fett

Det finns många olika fetter och alla är ej bra att äta.

Men mäniskokroppen behöver fetter utan dem dör man.

Kokos fett:

Min absoluta favorit, är nyttigt 100% mättat fett, men välj  kallpressat. Se upp för raffinerade eller härdade produkter även här. Härdat betyder att fettmolekylerna är omflyttade på kemisk väg och vi har fått ett kemiskt Transfett med helt andra egenskaper. Och de egenskaperna vill vi ej ha in i kroppen då dessa också påverkar hjärt och kärl hälsa negativt. Det härdade fettet kan skada vår insulinkänslighet, vilket i sin tur försvårar viktminskning , och för gravida kvinnor kan det skada fostret. Djurstudier har dessutom visat att härdat vegetabiliskt fett stör produktionen av det manliga könshormonet testosteron.

Mjölk: Drick begränsat av pastöriserad homogeniserad mjölk av lättare sort ty fettet som finns kvar är industriellt omarbetat till en form kroppen ej kan ta hand om och inehåller ett protein vid namn kasein som har visat sig ha skadlig inverkan på hjärta och blodkärl. Opastöriserad/ohomogeniserad har visat sig ha bättre fettsammansättning i detta sammanhang, dock inehåller alla osyrade mejerier kasein.  i fullfeta mejerier behöver man inte tillsätta vitaminer och mineraler det finns naturligt i fettet och naturliga vitaminer är lättare att ta upp för kroppen.Tyvärr är helt opastöriserad mjölk svår att få tag på köp gammaldags lantmjölk den är lågpastöriserad men ej homogeniserad ett bättre val. Mer om detta HÄR

Det finns flera olika typer av fett här kommer en snabb kurs i de vanligaste och lite kort var de finns.

Mättat fett  finns framför allt i kött- och chark produkter samt mejeri produkter som mjölk, grädde, smör och ost och kokosnöt.     Höjer HDL (det goda Kolesterolet).

Fleromättade fetter  Fleromättat fett finns till exempel i fet fisk (lax, makrill, sill), (solrosolja,matolja, majsolja varning hög halt av omega-6 läs nedan.) solrosfrön och sesamfrön.   Sänker LDL(det onda Kolesterolet).

Enkelomättade fetter Enkelomättat fett finns till exempel i raps- och olivolja, samt i nötter och mandel. Även i margarin men det ska man undvika att äta.     Sänker LDL(det onda Kolesterolet).

Samtidigt som ny forskning visat att det är kolhydrater som höjer LDL (det onda kolesterolet, gör LDL partiklarna mindre och därmed onda.)

Om man äter mycket olja bör man undvika de raffinerade ”billigare” varianterna. Härdade vegetabiliska oljor de är egentligen  lika illa som margarin en smörimitation framställd på kemisk väg det ser ut som smör men där slutar egentligen likheterna.

”Ni kan läsa om hur margariner tillverkas på sidan Margarin.

Varför inte de andra oljorna som matolja, majsolja ;solrosolja etc.. ?

De innehåller för mycket Omega-6 för att man ska kunna kalla dessa bra .(och man får i sig lagom mängd om man är försiktig med spannmål och dessa oljor). När man får alldeles förmycket omega-6 uppstår en obalans mellan omega-6 och 3 i kroppen. Omega 6 triggar inflammation , vid överskott av omega-6 uppstår en inflammationer detta märks särskilt mycket hos reumatiker och deras inflammerade leder. Men även hos icke reumatiker då man sett samband mellan långvarigt högt bruk av spannmål och åderförkalkning. Åderförkalkningen börjar som en inflammation i blodkärlsväggen och sedan fastnar plack i ärrvävnaden/irritationen som uppstår av inflammationen.I placket som av kardiologer kallas äckelpäckel finns stora mängder Omega 6 fettsyror.

Kort sagt manipulerade fetter har inverkan vid hjärt/kärl sjukdom men det är socker och stärkelse som startar förloppet med en inflammation i kärlväggen. Naturliga fetter har visat sig ha positiva effekter mot dessa sjukdomar.

LCHF det är ju jättemycket fett…den kommentaren får jag ibland, många tror att jag bara äter smör och kött och frågar om detta.

Då brukar jag svara så här .

Kom med mig på lunchen så ska du få se min matlåda, på lunchen lyfter jag locket och upp strömmar ljuvliga dofter av riktig mat.

Men det är ju bara lax och nåt grönt var är fettet?.  I lådan var det vid detta tillfälle ugnsstekt lax med spenat/grönkål som jag gräddstuvat med hemkokt kyklingbuljong samt en sommar sallad av gröna blad och en liten klick hemgjord lime/chili Aioli.

Jag svarar att detta är en typisk LCHF-rätt … Det behöver inte drypa av fett om man väljer naturligt feta råvaror och ej skär bort det nyttiga naturliga synliga fettet.

Jag lovar att jag blev lika mätt av min ”Näringstäta” låda som den som frågade blev av sin pasta men jag slapp palt koman.

Kolhydrater

Kolhydrater höjer insulinet tillfälligt efter varje måltid. Om man äter stora mängder som tallriksmodellen faktiskt har. Ponera att du äter så frukost, lunch, middag och kanske mellanmål, då får du tre kraftiga pikar på blodsockret med skadliga effekter på hälsan,vid två mellanmål (fika?)=fem insulin pikar. Dels lagrar insulinet in fett = ( vikt uppgång ) även andra hormoner rubbas. Kolhydrater har liksom omega-6 inflammerande  effekter och långvarigt höga insulinhalter ger insulin resistens, samband finns även med Alzheimers sjukdom och grå-starr och cancer mm.

Jag äter mest kolhydrater från gröna blad och försöker välja bort röda och gula grönsaker även om de är godkända i allmän LCHF.

Detta beror på mig och har med min känslighet att göra, jag blir sjuk av för mycket kolhydrater och röda / gula grönsaker innehåller mer kolhydrater och mindre vitaminer. Detta rimmar ej med min syn på näringstät mat.

Mer om kolhydrater finns att läsa i sidan LCHF

Det var lite om min syn på hälsa.

Mvh:Fredrik

4 svar to “Min syn på hälsa”

  1. Josef Boberg 28 april, 2013 den 11:22 #

    ”Kolhydrater har liksom omega-6 inflammerande effekter och långvarigt höga insulinhalter ger insulin resistens, samband finns även med Alzheimers sjukdom och grå-starr och cancer mm.”

    Jo… – Fredrik – så är det ju – och ett brev till en kompis om det finns HÄR.

    • Fredrik Kornberg 28 april, 2013 den 14:02 #

      Mycket bra formulerat brev, Jag har en i släkten som skulle vilja men inte orkar ta tag i sin kost .Det är jobbigt att se på när någon är sjuk och man vet att kosten kan läka, och det man säger når ej fram fullt ut.Samtidigt är den personen superduktig i övrigt med mycket stora livsstilsförändringar, så det finns nog bara ej energi kvar för ytterligare en uppoffring i kost trotts att det är minst lika viktigt, men det är ju en del att lära så jag får sprida budskapet långsamt så kanske det sätter sig så småningom..

  2. Maria Jonsson 13 februari, 2013 den 11:40 #

    Vaddå omega 6 i baljväxter? Den enda baljväxt om innehåller nämnvärd mängd fett är sojabönor och det finns massor av bönor, linser och ärter.

    • Fredrik Kornberg 13 februari, 2013 den 20:35 #

      Givetvis har du rätt i det .Jag är försiktig men inte helt strikt på den fronten.Jag har även förtydligat detta på min min blogg. Det handlar nog mer om faran med kolhydraterna i detta fall.
      Tack för att du var observant jag behöver nog läsa igenom det jag skriver både två och tre gånger i bland.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: