Lågkolhydratkost LCHF / Paleo

Lågkolhydratkost är som sagt en extremt näringstät kost. Det är kost som bygger på forskning och vetenskap samt vad vi under evolutionen anpassats till att äta.

Den variant av lågkolhydratkost som jag har valt att leva efter kan du läsa om i min syn på Hälsa i menyn.

Lågkolhydratkost är t.ex. LCHF och Paleolitisk kost. LCHF står för Low Carb High Fat fast jag föredrar ”healthy fat” och Paleolitisk kost betyder Stenålderskost och dom två varianterna är ganska lika i sin sammansättning där paleo främst saknar mejeri produkter.

Båda handlar om att vi ska äta föda vi är gjorda för att äta, dvs,  det vi har ätit under evolutionens miljoner år. Då åt man mycket ägg, fisk, djur (gärna de feta delarna eftersom de gav mest mättnad), växtdelar, nötter mm. Däremot började vi inte odla spannmål förrän för 4-5000 år sedan och vi har därför inte hunnit anpassa våra kroppar till stärkelserik mat som bröd, pasta mm. Och definitivt inte till den industriellt producerade mat som bara funnits de senaste 100-200 åren. Våra gener ändras mycket långsamt, de är idag 99,98% identiska som för 40 000 år sedan då vi började flytta till norra Europa.

Vi har tre stycken makronutrienter  i vår föda, kolhydrater, fett, protein.

När fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater överensstämmer med vad vi har utvecklats till att äta, dvs en kost som är fattig på kolhydrater men rik på fett och protein, och vi dessutom väljer naturliga råvaror fungerar våra hormoner, mättnadssignaler. Vi mår bra, behåller hälsan och kan äta oss ner i vikt. Om vi undviker den nya ohälsosamma industrimaten slipper vi med större sannolikhet de nya välfärdssjukdomarna, såsom hjärt- och kärlsjukdom, diabetes, allergier samt alla följdsjukdomar från metabolt syndrom.

Med ny mat menar jag stärkelserika spannmål som ofta är förädlade, färdigmat, light produkter fyllda med e-nummer.

Ett högt innehåll av snabba kolhydrater i det man äter ger en snabb stegring av hormonet insulin i blodet. Fett och protein ger normalt inte samma stimulering av insulinproduktionen. Höga nivåer insulin får fettcellerna att ta upp näringsämnen ur blodet och lagra dem som fett. Dessutom släpper inte fettcellerna ifrån sig sitt innehåll så länge halterna av hormonet är högt i blodet. Stora mängder insulin i blodet  i längden leder bland annat till fetma, sämre immunförsvar och inflammationer och i längden insulinressisens , medan tillräckligt låga halter har motsatt effekt. Blodsocker, insulin och andra hormonella faktorer förbättras. Dessutom ökar välbefinnandet, energin och koncentrationsförmågan i längden. Att undvika gluten (spannmål) och socker, vilka båda har skadliga effekter på tarm och lever, Att ta bort stärkelse och socker ur födan är ett stort steg mot en bättre hälsa och ett liv med betydligt mindre sjukdomar.

Lågkolhydratkost är godkänd av Socialstyrelsen för behandling av övervikt samt av diabetes typ 2 och antalet positiva läkare och forskare ökar snabbt.

Vad säger LCHF- definitionen om fördelningen av kolhydrater för att få kallas LCHF?

Jag har kopierat in texten från kolhydrater i Fokus:
Det enklaste är att utgå från kolhydratgränsen
Max 2 % av energiintaget i form av kolhydrater är strikt LCHF , 65-85 % av energin ska vara från naturligt fett,  proteinet skall ligga på 1-1,5 gram per kilo kroppsvikt och dygn (något mer om man tränar hårt )detta räknat utifrån ditt normala BMI. Det blir max 10 gram kolhydrater om dagen för den som äter 2000 kcal.

Normal LCHF tillåter upp till 25 gram kolhydrater om dagen. Det motsvarar ungefär 5 % av energiintaget (5 E%).

Övre gräns för LCHF är max 50 gram kolhydrater om dagen (ca 10 E%).

Personligen brukar jag ligga mellan 10-20 gr kolhydrater per dag, Jag har märkt att jag mår bättre ju mindre kolhydrater jag äter. Ibland unnar även jag mig, men det straffar sig direkt. Så det sker väldigt sällan.I nödfall kan det vara bättre att äta något med för lite fett än att äta kolhydraterna. Eller att köra en kort fasta och dricka sig mätt på vatten är väl egentligen det bästa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: