Taggad på träning mm.

17 Dec

Hmm. Det var ett bra tag sedan jag publiserade något. Jag har inte haft något att skriva om. Jag har dock följt debatten som hela tiden fortlöper. Så här kommer nu mitt inlägg i debatten. Det dom som äter tallriksmodellen med 60% kolhydrater ofta tror, är att vi/jag inte äter några kolhydrater alls.

Jag vet att det finns fakir och dyligt men där är inte jag. Jag kör dock lite striktare i perioder. Det jag vill ha sagt är att man behöver inte marknadsföra alla kolhydrater som giftiga då det är skillnad på kolhydraterna. Jag skyr raffinerade och snabba stärkelser , alla typer av raffinerat socker samt alla spannmål och köper mycket ekologiskt dock inte allt.

Men jag har inget emot långsamma kolhydrater från ovanjord grönsaker, i dessa grödor finns kolhydraterna i lagom /rimliga mängder. I bland när andan faller på äter jag  blåbär, jordgubb eller hallon istället för godis, jag brukar även ha lite av bär eller banan i min träningssmoothie.

Jag får gång på gång förklara att jag inte bantar utan äter så här för att det ger mig tydligt bättre hälsa. Jag blir ledsen när jag ser dessa kakmonster med svajigt blodsocker som inte vet eller förstår hur skadliga dessa höga insulintoppar kan vara på sikt. I min värld ska och bör insulinet hållas på en jämn nivå,  på sikt blir då också öviga hormoner i bättre balans.

Appropå träningen så har jag knappt kunnat röra mig under hela hösten då ljumsk / höftböjaren samt muskelfäste från magmuskeln smärtat. Inaktiviteten har i sig genererat stelhet och värk från leder och rygg.

Nu känns det bättre och jag har köpt kort på ett puls&träning gym i närheten. Jag har hunnit med att testa tre gånger och det känns bra hitintills. Jag tar det mycket lugnt då jag är livrädd att slå upp skadan. Träningspasset kör jag  kl 05:00 på morgonen så man är uppvärmd innan man börjar pass två på arbetet kl 07:00. Nu är målet att sakta komma i form och till att börja med och sedan är det mina gamla mål som ska återupptas.

I övrigt så kan jag berätta att i år så har vi bestämt oss för att åka LCHF-båt jag och min fästmö det ska bli väldigt roligt och förhoppningsvis lärorikt. Biljetterna är fixade så kanske ses vi på Silja Galaxy.

Få se om jag kan hitta motivation till lite tätare inlägg snart.
Väl mött Fredrik.

Kommentera

