Tips..

18 Jun

Hej igen .

 

Jag gjorde bearnaise sås idag och kom på en jättebra  ide.

Egentligen kom jag på iden för ett tag sedan men har inte testat den fören nu.

Ide´n går ut på att du gör en fyrdubbel satts av kryddkoket (det som ska reduceras i ditt bea-recept).

Det reducerade kryddkoket lät jag svalna och sedan hällde jag allt i en istärningspåse .

Bara att ta fram X-antal tärningar nästa gång och låt smälta med äggulan så blir det mycket snabbare sås .

Väl mött/ Fredrik

2 svar to “Tips..”

  1. Gäst 18 juni, 2013 den 21:38 #

    Kan man få receptet på kryddkoket? Och hur du gjorde sen?
    Bara kryddkok+äggula?

    • Fredrik Kornberg 18 juni, 2013 den 22:06 #

      2 portioner.
      Jag gör så här. Finhacka 1 nätpåse ca 9st charlottenlökar,hacka 2 krukor persilja, 30-35st krossade vitpepparkorn och en 2-3 msk vitvinsvinäger lite efter smak ,1msk dragon .Lägg allt i en kastrull med 4 dl vatten.Låt koka tills ca hälften av vätskan återstår 10-15 min.Låt svalna ,sila av och häll i is-påse. Sedan gör du så här .Ta 2 äggulor och ca 2 iskryddtärningar och dragon efter smak och lägg i kastrull.värm under omrörning på medelvärme tills det stelnat ordentligt.Sänk värmen lite och klicka i 400gr smör i klickar om ca 50gr .Rör om hela tiden och låt det absolut inte koka upp då det skär sig.smaka av med salt och vitpeppar och vinäger ev chili.

Kommentera

