Vanliga skor

1 Maj

image

Så var nya skorna äntligen Inhandlade  Asics GEL-KAYANO 19. Det blev ej barfota, mycket på grund av att jag ej löptränat sedan 2001. Så jag kanske ska lära mig springa i vanliga skor innan jag köper barfota. Nåväl första löparrundan är nu avverkad. Run-keeper installerat och skorna snörade, på med musiken taggad till tusen gav jag mig iväg. Det gick ganska bra i säg 500 meter sedan började en  känsla som det var väldigt länge sedan jag känt att infinna sig i magtrakten (håll).

Vad fan är nu detta tänkte jag, det kanske släpper, så jag sprang vidare. Det släppte inte men blev lite bättre mot slutet,  efter ca 2,5 km kom en huvudvärk som var riktigt jobbig. Då var det bara att vända hem.Vad huvudvärken berodde på vet jag inte men den finns fortfarande kvar lite.

Run-keeper appens gps spårning fungerade inget vidare, då det såg ut som om jag sprungit vilse och irrat omkring i terrängen. Jag får väl uppskatta sträckan till ca 5-6 kilometer min tid 27 min skulle kunnat varit bra mycket  bättre om jag inte fått håll, jag skulle väntat lite längre efter middagen med att testa skorna. Men jag var ivrig.

Mitt mål vid träning ska vara att ligga på ca 4 min/kilometer  för att vänja kroppen vid god fart, går inte det får jag korta ner distansen tills det går och öka senare.

Den här sträckan som jag sprang i dag är kuperad och går mestadels genom skog, bitvis små stigar men även bredare promenadvägar.  Jag tänkte springa denna på morgonen innan frukost nu fram till Tjurruset i Oktober, blandat med gym och gruppträning. Träningen i övrigt har väl gått sådär sista tiden, jag vet att jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle satsa på att komma iväg 2-3 ggr/vecka, det har snarare blivit 0-1 ggr/vecka . Men det gör inget jag har byggt muskler ändå, och konditionen är inte jättekass som förr. Från och med nästa vecka kommer jag ha mera tid över då min tjej slutar jobba skift. Så det här ska nog gå bra.

Kommentera

