Kex-Choklad och Risenta

4 Mar

Tillbringade sportlovsveckan i fjällen med utförsåkning .

En stilla fundering  efter årets skidresa är att jag såg folk som delade ut nödproviant i backen, förr har de säkert också varit där men då har jag inte tänkt på dem på samma sätt som nu, och då menar jag reklam folken från swedish alpin ski (kexchoklad) team. De delar ut gratis kexckoklad till barnen i backen, vissa fyllde fickorna rejält.

Risenta delade ut gratis prover på b.l.a sin nya mysli Granola som  i min mening efter att ha läst på baksidan är högst tvivelaktig som  sund produkt, de marknadsför den så. Med sina 53 gr kolisar av 100 är den i alla fall inget för mig. Men den är nog bra om man vill ha turbo energi.

Min tanke är att dom förmodligen var där för alla de som kolhydratladdar varannan timme med just Kex-choklad, blåbärssoppa och gud vet vad i värme stugorna. Sedan dimper dom i blodsocker två timmar senare, tappar humöret och orken, skyndar sig att fylla på mera snabba kolisar och så lika igen två timmar senare. Kanske är dom där för att alla ska orka en hel dag ?.

Själv lyckades jag ganska bra med mitt förhållningssätt till bra mat. I backen åt jag en gång, oftast ägg eller bra korv med hemjord chili-majonnäs, paprika och kaffe. Stabilt blodsocker hela dagen och gott om krafter kvar ända tills sista åket. I övrigt blev det något liberalare med kolhydraterna  än normalt då endast jag i sällskapet äter lågkolhydrat kost så jag fick ha med egna fettkällor och pilla bort de värsta kolhydraterna från min tallrik .

En lärorik resa och ett bevis för att jag orkar mycket längre än kolhydrat ätarna  genom att hålla ett jämt blodsocker och använda fettet som energikälla.

Nu är det åter till vardagen

Väl mött Fredrik

2 svar to “Kex-Choklad och Risenta”

  1. Maria H 5 mars, 2013 den 07:53 #

    Håller med dig till 100. Jag försöker också via min blogg berätta om boven kolhydrat och bra alternativ till detta, men jag har stött på Jante nu..och har rört upp mycket irritation. Trist..men de hoppar väl på tåget när de känner sig redo 🙂

  2. lchfvän 4 mars, 2013 den 22:13 #

    Tack för berättelsen om kexchoklad!

Kommentera

